Rygproblemer – tag dine forholdsregler

Rygproblemer – tag dine forholdsregler
Her er en række gode tips til ryggen (Foto Carpe Diem)

Her er en række gode tips til ryggen (Foto Carpe Diem)

Er du en af de uheldige, hvis ryg en gang imellem gør livet lidt surt? Det kan være utrolig besværligt at leve med problemer med ryggen, men der er nogle enkle ting, du selv kan gøre for at gøre det en smule lettere.

Lav de rigtige øvelser

  1. Lig på maven med hænderne foran dig og løft langsomt overkroppen, så højt du kan. Sænk langsomt igen, men stop får du rammer gulvet. Sørg for ikke at trække hovedet bagover.
  2. Lig på knæ med støtte på hænderne. Skiftevis løft og sænk langsomt den ene arm og modsatte ben, pas på ikke at miste balancen.
  3. Lig på ryggen og løft begge ben, så du har fødderne solidt plantet på jorden. Herefter løfter og sænker du langsomt bækkenet.
  4. Sid på dine bøjede ben på gulvet og læn dig ned, så panden rammer gulvet og læg dine hænger på baghovedet eller nakken. Løft herefter langsomt overkroppen i ryggen. Vær opmærksom på, at det er ryggen, der skal gøre arbejdet og ikke lænden.
  5. Gentag samme øvelse, men nu siddende lidt fremme på en taburet.

Alle fem øvelser laves 20 gange efterfulgt af 1-2 min pause. Herefter kan du gå videre til næste øvelse.

Madrassen betyder alt

Når din ryg er svær at have med at gøre, stiller det så meget større krav til din madras. Du skal gøre dig umage med at finde en, som passer til dine behov, og som ikke er belastende for dig og din ryg. Det kan nemlig give dig flere problemer. Hårdheden betyder en hel del, så sørg for at bruge god tid i forretningen. Spørg en specialist om gode råd, så du kommer hjem med det rigtigste for dig.

Her kan du få den bedste vejledning til at finde en god madras til dig og din ryg.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *